Acryl pouring techniek

Posted by on mrt 3, 2018 in Nieuwsberichten | 0 comments

Acryl pouring techniek

Omdat mijn handen niet graag meer beeldhouwen, moet ik een nieuwe weg vinden. Ik ben op schilderles gegaan.. bij Ria Wiendels in Breedenbroek.

Al zoekend naar wat ik zou moeten gaan schilderen, kwam ik op de gedachte om de beelden die ik vroeger maakte, op doek te brengen. Elk beeld heeft afhankelijk van het materiaal een andere huid en een andere uitstraling.

Toen ik met mijn albastbeeld bij haar kwam, legde zij mij de ‘acrylic pouring’ techniek uit. Hiernaast een detail van deze techniek.

Kunstroute 2018

Posted by on mrt 3, 2018 in Nieuwsberichten | 0 comments

Kunstroute 2018

De laatste twee weekenden van april 2018 (21-22 en 28-29 april) wordt in de gemeente Oude IJsselstreek de 11e kunstroute georganiseerd. Ook Werkplaats Het Ottenhuus is dan open van 11.00 tot 17.00 uur.

In de Werkplaats exposeren vier dames: Ineke van Stiphout met toegepaste kunst (vilt), Marianne Jungjohann met schilderijen, Iet Harbers met keramiek en ikzelf.

 

Septemberkunst: Die Entzauberung der Welt

Posted by on sep 24, 2015 in Foto's Werk, Gemengde technieken, Nieuwsberichten | 0 comments

Septemberkunst: Die Entzauberung der Welt
Die Entzauberung der Welt (detail)

Die Entzauberung der Welt (detail)

Tijdens Septemberkunst Aalten hing dit drieluik in de oude hoornfabriek aan de Hoekstraat.

Het drieluik is een vrije interpretatie van het door Max Weber (socioloog) gemunte concept, dat hij ‘de onttovering van de wereld’ heeft genoemd. Heel kort gezegd: In een onttoverde wereld ontstaat een zingevingvacuüm, dat als het ware opgevuld moet worden met nieuwe zekerheden, met nieuwe betoveringen. De magie van kribbe en crucifix is verdwenen en vervangen door de betovering van cadeautjes en beschilderde eitjes.

De elementen in het drieluik zijn in de kringloop gevonden: mensen hebben de rozenkrans, de crucifixen weggedaan, afgedankt.

Vergeten Moeders, 2015

Posted by on sep 24, 2015 in Nieuwsberichten, Tijd | 0 comments

Vergeten Moeders, 2015

Waarom wo(e)rden we naar onze vaders genoemd, waardoor de namen van onze (voor)moeders in de vergetelheid raken?

Ik heb meer dan 200 van mijn voormoeders opgediept en ze hun naam teruggegeven door ze op linnen af te drukken.

Een Eeuwen Lange Echo; detail, 2015

Posted by on sep 24, 2015 in Nieuwsberichten, Tijd | 0 comments

Een Eeuwen Lange Echo; detail, 2015

Een blad uit het boek “Een Eeuwen Lange Echo”

Een Eeuwen Lange Echo; 2015

Posted by on sep 23, 2015 in Nieuwsberichten, Tijd | 0 comments

Een Eeuwen Lange Echo; 2015

Een boek met als thema een alinea uit het gedicht  TIJD van Rutger Kopland

“… hoe niets (zou) ons leven zijn zonder
de echo’s van de onbekende diepten in ons hoofd”

In een groot boek, met een bijbelachtige lay-out zijn meer dan 1700 namen van mijn voorouders geschreven.

 

Septemberkunst Aalten 2015 – Foto’s eerste weekend

Posted by on sep 23, 2015 in Nieuwsberichten | 0 comments

Septemberkunst Aalten 2015 – Foto’s eerste weekend

2015-09-19 Volksfeest Aalten & Kunst Bruil 71Overzicht 1 exporuimte Hoornfabriek, 2015Tijdens septemberkunst 2015 Aalten mochten wij als familie deelnemen. Tot onze grote blijdschap hebben we -via via- de eigenaren van de vml. hoornfabriek (ofwel pijpenfabriek, Hoekstraat 8 in Aalten)  bereid gevonden om de locatie voor een dag of veertien aan ons af te staan. Wij -broers,zussen,neef- hebben in twee dagen de lege locatie ingericht. Een hele opgave want er was weinig licht, de locatie nog klam van het vele vocht en een lange opgraving direct rechts bij binnenkomst. Maar toch.. prachtig, want heel dicht (maximaal 25 meter) bij de plek waar wij zijn opgegroeid, waar we als kinderen hebben gespeeld.

Het eerste weekend waren er al bijna 300 mensen geweest.   Mensen die vol belangstelling ons werk bekeken, maar uiteraard ook de locatie. Mooie en ontroerende reacties gekregen. Het tweede weekend kwamen nog meer mensen naar de Hoekstraat; in totaal hebben we meer dan 800 bezoekers geteld in de twee weekenden.

 

 

 

Tribute to Modigliani (1996 en 2014)

Posted by on apr 25, 2014 in Installaties, Nieuwsberichten, Objecten | 0 comments

Tribute to Modigliani (1996 en 2014)

Modigliani was een Italiaanse kunstschilder en beeldhouwer (1884-1920). Zijn schilderijen en beelden zijn te herkennen aan de langgerekte lichamen en gezichten. De manier waarop hij met enkele lijnen gezichten vorm gaf, inspireerde mij op verschillende manieren. Ooit maakte ik van serpentijnsteen een langgerekt gezicht (verkocht). Maar ook dit geschilderde werk op vier lagen vitrage.

 

 

 

 

Die Entzauberung der Welt; 2014/2015

Posted by on apr 25, 2014 in Nieuwsberichten | 0 comments

Die Entzauberung der Welt; 2014/2015
Die Entzauberung der Welt (detail)

Die Entzauberung der Welt (detail)

Het drieluik is een vrije interpretatie van het door Max Weber (socioloog) gemunte concept, dat hij ‘de onttovering van de wereld’ heeft genoemd. Heel kort gezegd: In een onttoverde wereld ontstaat een zingevingvacuüm, dat als het ware opgevuld moet worden met nieuwe zekerheden, met nieuwe betoveringen. De magie van kribbe en crucifix is verdwenen en vervangen door de betovering van cadeautjes en beschilderde eitjes.

Albastproject (2008-2014)

Posted by on apr 25, 2014 in Albast, Foto's Werk, Nieuwsberichten | 0 comments

Albastproject (2008-2014)

Jaren geleden waren we met vakantie in Italië in het Carrara-gebied met een uitstapje naar Volterra.In de bergen van Carrara zagen we een rolkei van marmer op de weg liggen: die steen ligt nu al enige tijd op bewerking te wachten in mijn atelier. Of het er ooit van komt, weet ik niet. De steen is groot, zwaar en hard.

Het uitstapje naar Volterra leverde opnieuw extra gewicht huiswaarts op: drie platte schijven grijs albast. Grijs albast waarvan de ruwe buitenkant echt lelijk is, maar die prachtige wolkjes laat zien als de polijstmachine er mee klaar is. Wolkjes of knolletjes die als het ware de groei van albast laten zien. Albast is een wat minder harde steen dan marmer: daar kan ik wel wat mee.Mijn idee was dat de stenen zo strak mogelijk moesten worden, omdat deze albastsoort heel druk van kleur is. Die strakheid, dat moest wel gaan lukken, want daar had ik wel ervaring in.

Maar dan de vraag: Hoe presenteer je de beeldhouwvorm op een manier, dat zichtbaar wordt wat je hebt willen uitbeelden? Die vraag geldt voor elk beeldhouwwerk, voor elk beeld in welk materiaal dan ook. De standaardoplossing is de sokkel, maar daarop komt niet elk beeld goed tot zijn/haar recht. In dit geval vond ik dat twee vormen opgetild moesten worden en bijna los in de ruimte te zien moesten zijn. De derde vorm kon als het ware ondersteboven wel op een vaste plek komen. Na veel aarzeling heb ik Sinderiaan, Willy Klompenhouwer gevraagd met mij mee te denken over de constructie voor de twee ‘op te tillen’ vormen, maar vooral die constructie ook te maken. Stilletjes dacht ik aan zwart staal, maar liever nog rvs. Helemaal blij werd ik, toen hij de eerste rvs-constructie kwam brengen: het idee en de uitvoering klopten. Prachtige combinatie: de steen hoog opgetild door fragiele rvs. Toen de tweede ..: de constructie was super, maar het beeld niet.. de verhoudingen richting de bovenste zichtlijn van het beeld waren niet goed. Opnieuw het beeld bewerkt. Nu wel tevreden.